22 oct. 2011

Intrebari… premergatoare*

Au nevoie afacerile de astazi de learning si development? In ce maniera ?
E bună succesiunea întrebărilor: la prima vom răspunde cu toţii ”da!” şi vom răsufla uşuraţi că am răspuns corect, şi asta era tot ce aveam de făcut. A doua ne scoate din confortul lui ”ştiu” şi ne proiectează în ”cum fac?” Pentru a avea un răspuns trebuie să practici tu însuţi learning and development, să fi ajuns la.. maturitate!
Learning environment maturity model (Paul McKey) are cinci faze: primele trei - pasivă, tranzacţională, interacţională – descriu învăţarea care vine din afara individului, ultimele două – experienţială, autonomă – vin din interiorul persoanei, pentru că îşi asumă mobilitatea spre şi e responsabil de potenţialul său.
Cum provoci o astfel de dezvoltare? ”Armonizând nevoia de identitate (=valoare) a angajatului cu nevoia de valoare (=identitate) a organizaţiei.” (Gallup Press; parantezele cu italice imi apartin)

Cum creez o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea?
Cultura orgnizaţională creată e configurată de viziunea şi valorile organizaţiei; dacă acestea nu sunt afirmate şi practicate, e făcută din ce se nimereşte să fie – dar, oricum ar fi, nicio organizaţie nu e.. incultă!
Insa poate fi cu totul neinteresată de învăţare.
Cum să o faci să fie? Să centrezi viziunea pe potenţialul afacerii ca rezultat al potenţialului asumat responsabil al fiecăruia şi să recunoşti ca valoare.. valoarea. Iar toate acestea trebuie comunicate eficace, verbal şi nonverbal: spuse şi făcute, auzite şi văzute.
”Ich bin ein Berliner!”, celebra propoziţie a lui J.F.K., e perfect practicabilă de către orice lider: ”Şi eu învăţ!”


*intrebarile au fost puse de business-edu, inainte de Forumul L&D;
'premergatorul' e, cum se stie, chestia care ajuta un copil sa invete sa mearga.