19 mai 2014

Coaching ''din fire'' - creşterea se întâmplă prin antrenarea în faptă: învăţarea e o abilitate înnăscută




Cand ai inceput sa faci coaching?
Magda Bunea: Intotdeauna, vorbind cu mine - sau.. tacand eu pe langa ei - oamenii imi spuneau ca simt ca au mai mult incredere, ca simt ca pot sa faca lucrurile pe care si le doreau. As putea zice ca am inceput sa fac coaching "din fire"! Desigur, e vorba mai degraba de "spiritul coaching-ului", instrumentele profesiei le-am invatat in 2006.
Chiar imi plac oamenii si cred ca se vede, asa ca "ma arat". Exista aceasta idee la scoala de la Palo Alto. ca relatia bate informatia - poti sa-i spui cuiva ca-l iubesti, dar, daca tonul sau postura sunt intr-un fel, nu te va crede. Cred ca stau bine la relatie, la comunicarea non-verbala, care se citeste imediat.
Comunicarea non-verbala conteaza foarte mult, nu ca au facut studii cercetatorii, ci obiectiv vorbind. In primii ani nu avem uzul cuvintelor si intelegem tot ce ni se intampla "citind" imagini. Atunci, vazand o persoana, stii in mare parte cum este.
Asa, carevasazica, intre timp, am facut un curs lung, sase modele, pe parcursul unui an intreg, de "Excelenta in training", pentru ca, la data respectiva, in 2005, era singurul program din Romania care avea un modul dedicat coaching-ului, alaturi de elemente de Analiza tranzactionala, Comunicare experientiala, Programare neurolingvistica.
Si, da!, ma interesa coaching-ul dinainte - avant la lettre, cum se spune, asa ca, in 2007, am fost in prima promotie a singurei scoli de coaching din Romania, recunoscute de catre ICF (International Coaching Federation).
Am si tradus doua carti fundamentale pentru activitatea de coaching. Am tradus "Jocul interior si stresul" de Timothy Gallwey, care este fondatorul coaching-ului, prin anii 1970. Citindu-l si traducandu-l pe Gallwey a fost o schimbare de paradigma in felul in care ma raportez la coaching, pentru ca trebuie sa fii mai terestru. Am vazut ca in coaching tendinta este sa faci performanta intelectuala, sa puna coach-ul o intrebare de sa-l nauceasca pe om. Dupa cum spune Gallwey, lucrurile pot fi mult mai simple.
A doua carte de coaching tradusa este "Ghid complet de coaching in organizatii", dupa scoala australiana, stabilind un fel de limbaj al profesiei in Romania. O profesie nu este asimilata intr-o cultura pana nu are limbajul specific asimilat, ca sa se poata discuta.
Termenul de coach a ramas "pe-acolo", pentru ca il poti traduce prin antrenor, dar ceea ce avem noi aici il ciunteste, pentru ca nu este numai un antrenor de sport. S-a tradus la un moment dat instructor, ceea ce este cu totul nepotrivit, pentru ca un coach este un potentiator.  
Coaching-ul este, in fapt, un management al schimbarii: am si scris intr-un articol despre asemanarea dintre modelul clasic de antrenare - GROW (goal, reality, options, way to act) - si modelul lui John Kotter de implementare a schimbarii. Coaching-ul este un proces de invatare si de incredere in tine. Eu ii dau omului niste instrumente, ca sa stie ce se intampla si sa recunoasca mai usor.. piedica.


Ce fac oamenii cu instrumentele, cum încep să nu se mai împiedice, aici:Toţi participanţii spun că le-a crescut încredere în ei

Cum să veniţi la şcoala noastră de comunicare, aici: NESTworking, ultimele locuri la ultimele două ateliere înainte de vacanţa de vară