16 dec. 2013

Coaching cu metoda focalizării pe soluţie (modele de coaching / 7)

Foarte multe din demersurile noastre de a schimba ceva sunt focalizate pe problemă, adică încercăm să mergem mai departe explorând problema: încercăm să înţelegem ce este ea, ce a determinat apariţia ei, şi ce trebuie să facem ca să scăpăm de ea.

O astfel de abordare funcţionează chiar bine în multe situaţii, anume în cele în care e vorba de dispozitive, de maşinării sau obiecte făcute de om. De exemplu, dacă observăm că maşina se cam duce într-o parte, ne gândim să vedem cam care e situaţia roţilor, descoperim că un cauciuc este desumflat, îl înlocuim şi problema este rezolvată!

Dar când avem de-a face cu oameni, dignosticarea problemei ne dă adesea prea puţine indicaţii despre cum ar putea ea să fie rezolvată, iar concentrarea pe problemă înrăutăţeşte adeseori situaţia. Din fericire, putem să ne focalizăm atenţia pe soluţie.

La baza coaching-ului care foloseşte orientarea pe soluţie stau următoarele:
-         află ce funcţionează în situaţia dată şi fă mai mult acel lucru
-         opreşte-te din a face ceea ce nu merge şi fă altceva în loc de asta.

Această abordare a antrenamentului nu înseamnă că refuzăm să discutăm cu clientul despre problema lui ci că folosim orice conversaţia despre problemă pentru a descoperi ce vrea să facă clientul, pentru a afla care este pasiunea lui, căror lucruri se dedică, şi de a scoate la lumină – sau chiar de a desţeleni – dovezi ale abilităţilor şi resurselor pe care persoana respectivă le are şi le foloseşte deja.

OSKAR este un acronim pentru setarea cadrului de coaching cu metoda focalizării pe soluţie.

  1. Outcome/rezultat/
-         Care este obiectivul acestui antrenament?
-         Ce vrei să obţii azi?

  1. Scaling/măsurarea/
-         Pe o scală de la 0 la 10, unde 0 reprezintă situaţia cea mai rea prin care a trecut persoana respectivă, şi 10 viitorul pe care şi-l doreşte, unde ar plasa situaţia în care se găseşte acum?
-         Eşti la n acum, ce ai făcut pentru a ajunge la acest nivel?
-         Cum ai să ştii că ai ajuns la n+1?

  1. Know-how şi resources/cunoştinţe şi resurse
-         Ce te ajută, ce îţi e de folos ca să acţionezi la nivelul n pe scala respectivă, mai degrabă decât la nivelul 0?
-         Când s-a întâmplat să ai rezultatul dorit, chiar şi într-o măsură mică?
-         Ce ai făcut ca să obţii asta? Cum ai făcut asta?

  1. Affirm and action/afirmare şi acţiune
-         Ce merge deja bine?
-         Care e cel mai mic pas care poate să urmeze după ceea ce deja ai obţinut?
-         Eşti la n acum, ce ar trebuie să refaci ca să ajungi la n+1?

  1. Review/re-vederea: ce este mai bine?
-         Ce ai făcut ca să determini să aibă loc schimbarea?
-         Ce afecte au avut schimbările?
-         Ce te gândeşti să schimbi mai departe?


Mulţumiri Dr. Mike Munro Turner pentru permisiunea de a prelua textul de mai sus.
http://www.mikethementor.co.uk

Copyright pentru prezenta variantă Magda Bunea. 
Conform Legii drepturilor de autor, orice preluarea - integrală sau parţială - a acestui text este interzisă fără acordul scris al autorului traducerii.