27 oct. 2013

Supervizare în coaching (1)



Contextul secvenţei de coaching pe care o propunem este următorul: M. N. face parte din middle managementul organizaţiei care a decis să dea curs unei intervenţii majore de coaching. M.N. este recent angajat, cu un istoric profesional de numai cinci ani, dar cu rezultate foarte bune în compania în care lucrase înainte. Şefii lui au fost surprinşi să constate că aproape niciodată nu respecta un deadline.
M.N. : Aş vrea să găsesc o soluţie la faptul că depăşesc termenul. Mi se întâmplă frecvent să amân lucrurile pe care îmi propun să le fac. Mi se pare că mai trebuie să îmbunătăţesc ceva. Uneori sunt obosit şi mă gândesc că a doua zi dimineaţa lucrez mai repede. Dar intervine altceva. Şi tot aşa.
Coach: Aha. Şi?
M.N.: Păi, până la urmă ajung la momentul când trebuia să predau ce aveam de făcut şi chestia asta pune aşa o presiune că stau peste program şi sunt mai creativ şi termin destul de repede.
Coach: Să înţeleg că nu ai lucrat niciodată fără presiune?
M.N.: Ba da..
Coach: Şi cum se întâmpla?
M.N.: Îmi fac foarte repede bagajul când e să plec la munte!
Coach: Dar tot e un fel de deadline..
M.N.: Da..
Coach: Dacă nu ai avea deadline ce ai face?
M.N.:….Nu ştiu. Probabil mi-aş face un program. Nu ştiu.
Coach: Ţi-ai făcut? Faci astfel de programe?
M.N.: Cam da. La început de an, mai ales. Şi apoi nu îl respect, desigur! (râde)
Coach: Pare că e plăcută chestia asta. (râde) Ce beneficiu ai dacă nu îl respecţi?
M.N.: Nu ştiu..
Coach:….
M.N.: Păi, într-un fel ştiu ce am de făcut şi nu îmi mai bat capul să mai găsesc ceva. Şi nici nu mă îngrijorez prea tare că ştiu că pot rezolva în ultimul minut. Într-un fel, îmi acord mici vacanţe!
Coach: Acum eşti în vacanţă?
M.N.: Mde..
Coach: Cum ar fi să rezolvi în primul minut?
M.N.: Nu m-am gândit.
Coach: Acum, de exemplu. Mai sunt cinci minute până terminăm întâlnirea de azi. Cum poţi găsi o soluţie acum, în primul minut din cele cinci?
M.N.O soluţie să nu mai amân?!
Coach: Da. O soluţie să nu mai amâni să găseşti o soluţie acum, cu trei minute înainte de final. Păstrăm ultimele minute ca să vorbim despre vacanţe!
M.N.: Păi, cred că ţine de un plan.
Coach: Cum poţi să te asiguri de la început că te încadrezi în timp?
M.N.: Nu ştiu..
Coach: Nici eu nu ştiu. Cine ştie atunci? Cum poţi să fii creativ că deja a mai trecut un minut..

Alte întrebări care ar putea fi puse sunt:
-         Ai găsit soluţia. Ştii ce să faci ca să respecţi deadline. Ce se întâmplă efectiv? Cum decurge ziua ta de lucru?
-         Ce ai să faci mâine?
-         Cum te asiguri că termini totul cu câteva minute înainte?
-         Cum ar schimba situaţia dacă te-ai gândi la lifeline în loc de deadline?
Ce ar fi diferit? Ce ai fac diferit? Ce poţi să faci chiar acum?