16 oct. 2009

''Harta nu e teritoriul'' Alfred Korzybski

Desi nu am urmat o formare specifica in coaching cu NLP - doar un curs de NLP - folosesc elemente de programare neurolingvistica in practica de coaching.

Pe de o parte, pentru ca in coaching e vorba de invatare, iar invatarea asta este: programarea neurolingvistica - folosim unitati lingvistice / fie ele cuvinte sau imagini, sau sunete, sau miscari, sau gusturi, sau mirosuri / pentru a crea trasee sinaptice, deci atitudini, sentimente, comportamente, ganduri, idei - identitatea. In coachingul cu NLP clientul imbunatateste aceste trasee si coachul il ajuta, cu tehnica sa, sa le ancoreze. Ceea ce face un coach de orice scoala prin acea re-vedere a obiectivelor.
Ca functioneaza coaching cu NLP - cea mai buna marturie e.. a mea :) dupa trainingul cu Robert Dilts - Coaching at Identity Level.

Pe de alta parte, e vorba de acea parte care consolideaza calitatea raportului dintre coach si client.
multe din axiomele NLP ajuta sa intelegi ca ”oamenii au resursele necesare sa isi rezolve singuri problemele” - adica tocmai.. axioma pe care se bazeaza coachingul!

HARTA NU E TERITORIU e o astfel de axioma NLP, o propozitie care, la o privire mai atenta, se pare ca o intelegem greu pentru ca credem exact invers: ceea ce vedem NOI e realitatea CELUILALT

Şi iata cum functioneaza in realitate - e vorba de realitatea lui Mihnea, un copil de pe la noi, aflat in canada in scop publicitar (!)

am ajuns si prin toronto
azi, dupå ce m-am trezit ca un porc la 6 seara,
m-am dus zgribulit sa bag un senvish la subway.
am mancat si dupå am iesit la fumat cu sucul care mai imi råmåsese.
fårå capac si pai, oricand gata de un refill.
am gåsit niste scari si m-am asezat.

cu plaså de cumpåråturi, cu manusi fårå degete, cu gluga pe cap.
aprind o tigarå, uitandu-må la nimic.

trece o persoanå inimoaså, se apleacå
si-mi aruncå niste måruntzish in pahar.
zambeste, zice take care si pleacå mai departe.
bogdaproste. s-a dus dreak si iceteaul meu.

:)

Take care! si sper ca ”maruntisul” asta nu va strica (la) ceaiul de dimineata asta

(Ca un exercitiu de ”harta nu e teritoriu” as intreba ce harta v-a ”desenat” propozitia: un copil de pe la noi, aflat in canada in scop publicitar :))